Der er truffet politisk beslutning om at danske virksomheder skal anvende digitale regnskabssystemer, som skal sikre mere automatisering og øget sikkerhed. Det har også medført, at bogføringspligtige foreninger skal efterleve den ændrede lovgivning. Mange ejer- og andelsforeninger og ejendomsadministratorer anvender ikke-digitale systemer, som inden for nær fremtid skal udskiftes.
Den 1. juli 2022 trådte den nye bogføringslov i kraft. Den væsentligste ændring af loven er det nye krav om digital bogføring og kravet om at foreninger/virksomheder skal have en beskrivelse af deres bogføringsprocedurer – Procedurebeskrivelse.
Procedurebeskrivelse – Hvad er det?
Procedurebeskrivelse er en beskrivelse af hvordan foreningen eller virksomheden håndterer dens bogføring. Det nye krav betyder at foreningen skal kunne fremvise en skriftlig beskrivelse af proceduren.
Beskrivelsen skal indeholde:
- Beskrivelse af bogføringsprocedure
- Beskrivelse af hvordan foreningen opbevarer regnskabsmateriale.
- Beskrivelse af, hvem der er ansvarlig for at foreningens bogholderi og bilagsopbevaring.
Kravet om procedurebeskrivelse gælder for alle bogføringspligtige foreninger og virksomheder i Danmark. Proceduren skal laves i det førstkommende regnskabsår, der starter efter 1. oktober 2022. Dvs. at hvis foreningens regnskabsår fx slutter d. 31. december 2022, så skal proceduren foreligge d. 1. januar 2023. Hvis jeres regnskabsår slutter d. 30. juni 2023, skal procedurebeskrivelsen foreligge d. 1. juli 2023.
Er du i tvivl om jeres forening eller virksomhed overholder krav om procedurebeskrivelse, så kontakt din ejendomsadministrator. Hvis I ikke har en tilknyttet administrator eller bogholder, kan I selv udarbejde en procedurebeskrivelse ud fra erhvervsstyrelsens skabelon. Følg linket til erhvervsstyrelsens hjemmeside. Erhvervsstyrelsen
Digital bogføring – Hvad er det?
Digital bogføring betyder at virksomheden eller foreningen skal registrere og opbevare bilag i et digitalt bogføringsprogram.
Jeres forening vil være pligtig til at bogføre digitalt hvis foreningen aflægger årsregnskab efter årsregnskabsloven eller hvis jeres årlige indtægter overstiger kr. 300.000.
Kravet om digital bogføring træder i kraft i trin. Ifølge erhvervsstyrelsen, vil virksomheder forventeligt skulle bogføre digitalt i 2024. Andelsforeninger og andre foreninger, som anses for bogføringspligtige, vil forventeligt skulle bogføre digitalt senest i 2026. Man kan følge med i Erhvervsstyrelsens implementering af loven via erhvervsstyrelsens hjemmeside. Erhvervsstyrelsen
I sidste ende er foreningen ansvarlig – få din ejendomsadministrator til at bekræfte at jeres forening lever op til de nye krav.
Erhvervsstyrelsen kan sende påtaler og udstede bøder til virksomheder og foreninger, der ikke overholder bogføringsloven. Vi anbefaler derfor, at du kontakter din ejendomsadministrator og får en bekræftelse på at I overholder lovgivningen. Er du i tvivl om jeres forening eller virksomhed er omfattet, vil vi også anbefale at I kontakter jeres ejendomsadministrator, revisor eller erhvervsstyrelsen.
Artikel udgivet d. 21-02-2023
Forfatter: Jannik Borg,
Borg Administration ApS