Den nye bogføringslov – Bogføringsprocedure og digital bogføring

Der er truffet politisk beslutning om at danske virksomheder skal anvende digitale regnskabssystemer, som skal sikre mere automatisering og øget sikkerhed. Det har også medført, at bogføringspligtige foreninger skal efterleve den ændrede lovgivning. Mange ejer- og andelsforeninger og ejendomsadministratorer anvender ikke-digitale systemer, som inden for nær fremtid skal udskiftes.

Den 1. juli 2022 trådte den nye bogføringslov i kraft. Den væsentligste ændring af loven er det nye krav om digital bogføring og kravet om at foreninger/virksomheder skal have en beskrivelse af deres bogføringsprocedurer – Procedurebeskrivelse.

Procedurebeskrivelse – Hvad er det?

Procedurebeskrivelse er en beskrivelse af hvordan foreningen eller virksomheden håndterer dens bogføring. Det nye krav betyder at foreningen skal kunne fremvise en skriftlig beskrivelse af proceduren.
Beskrivelsen skal indeholde:

  • Beskrivelse af bogføringsprocedure
  • Beskrivelse af hvordan foreningen opbevarer regnskabsmateriale.
  • Beskrivelse af, hvem der er ansvarlig for at foreningens bogholderi og bilagsopbevaring.

Digital bogføring – Hvad er det?


I sidste ende er foreningen ansvarlig – få din ejendomsadministrator til at bekræfte at jeres forening lever op til de nye krav.

Erhvervsstyrelsen kan sende påtaler og udstede bøder til virksomheder og foreninger, der ikke overholder bogføringsloven. Vi anbefaler derfor, at du kontakter din ejendomsadministrator og får en bekræftelse på at I overholder lovgivningen. Er du i tvivl om jeres forening eller virksomhed er omfattet, vil vi også anbefale at I kontakter jeres ejendomsadministrator, revisor eller erhvervsstyrelsen.

Artikel udgivet d. 21-02-2023
Forfatter: Jannik Borg,
Borg Administration ApS