ADMINISTRATION AF

Ejerforening

ADMINISTRATION AF

Ejerforening

Jeres ejerforening - I bestemmer

Hos Borg Administration administrerer vi både små og store ejerforeninger og de omfatter både nye og ældre ejendomme. Ejerforeninger er forskellige og vores arbejde for ejerforeningen skal altid være tilpasset den enkelte forenings behov. Vi analyserer ejerforeningen og, i samarbejde med bestyrelsen, aftaler vi konkret hvad vi skal levere og hvad jeres forening forventer af os.

Det kloge valg

Ejere skal ikke betale for meget for administration. I dag er det svært, for særligt de små ejerforeninger, at hyre en administrator til en pris, der ikke sprænger ejerforeningens budget. Derfor har vi pillet de fordyrende elemeter ud af vores administrationsløsninger og erstattet dem med god service og kloge administrationsvalg.

Ingen uforudsete ekstrabetalinger

Vi pålægger ikke foreninger særopkrævninger for opgaver, der ikke er aftalt på forhånd og vi mener at vores administrationsaftaler dækker alle foreningens behov. Alle henvendelser fra bestyrelser og beboere håndteres inden for rimelig tid og hvis man ønsker dokumenter mm. tilsendt, så leverer vi uden at opkræve gebyrer herfor.

Kontakt os og hør nærmere

info@borg-adm.dk

Eller ring:

+ 45 42 94 16 84

Prisberegner

Vejledende pris for administration af jeres forening.

BASISYDELSER

Administration af ejerforening

Vi opkræver ejerforeningsbidrag hos beboerne i ejerforeningen og bogfører indbetalinger. Administrator sørger for at opkrævningen er korrekt og i henhold til det vedtagne budget.

Den løbende bogføring er essentiel for at holde styr på foreningens økonomi. Bogføringen danner grundlag for god økonomisk rapportering til bestyrelsen og danner ligeledes grundlag for udarbejdelsen af foreningens årsregnskab.

 

Administrator sørger for at bogføringsloven overholdes og at bilag opbevares korrekt og digitalt.

En ejerforening har løbende regninger, der skal betales. Administrator sørger for betaling efter godkendelse fra bestyrelsen.

Administrator holder styr på hvilke fakturaer der er betalt og hvilke der udestår. Samtidig holder vi øje med om leverandørne har faktureret korrekt iht. de indgåede aftaler.

Hvis en ejer forglemmer at betale sine forpligtelser til foreningen, sørger administrator for at minde ejer om den manglende betaling med en venlig påmindelse. Det er yderst vigtigt at ejerforeningen modtager betalingen, da ejerforeningsbidraget er foreningens væsentligste indkomst. 

 

Hvis bidraget mod forventning fortsat ikke betales, efter rykkerskrivelser, kan sagen overdrages til inkassobureau.

 

Betalingsmisligholdelse kan være en ubehagelig situation for de involverede og det er vigtigt at administrator agerer professionelt.

Administrator sørger for at beboere og bestyrelse modtager de væsentlige henvendelser, der sendes til foreningen fra danske myndigheder.

Spørgsmål fra beboere kan sendes til administrator, der hurtigt kan svare eller lede beboeren korrekt videre.

 

Spørgsmål kan være simple eller komplekse, men hurtig respons er altid værdsat blandt beboere.

Vi er eksperter på vores felter og er imødekommende overfor beboeres og bestyrelsers spørgsmål, som vi med stor sandsynlighed kan svare på hurtigt.

Som en del af vor administration, besvarer vi altid spørgsmål af administrativ og økonomisk karakter uden at inddrage eksterne rådgivere.

Ejerforeningen aflægger årsregnskab én gang årligt. Årsregnskabet i en ejerforening har til formål at opgøre virksomhedens indtægter, udgifter, ejernes andel i foreningens formue, pengebeholdning og evt. gæld. Årsregnskabet skal godkendes på den årlige generalforsamling. Rengskabet bruges til flere formål, bl.a. når en ejerbolig skal handles.

 

Administrator samarbejder med revisor ved at sende afstemt regnskabsmateriale til brug for revision og årsregnskabets udarbejdelse.

 

I nogle tilfælde påtager administrator sig også opgaven at udarbejde selve regnskabet.

Er din forening momsregisteret laver administrator momsregnskab og indberetter til Skat.

Lønadministration kan være relevant hvis foreningen har ansat vicevært eller en lønnet bestyrelse. Administrator sørger for udbetaling af løn, samt indberetning til e-indkomst.

 

Administrator sørger for at eventuelle overenskomster overholdes.

Budget er et vigtigt redskab for ejerforeningen og skal godkendes på den årlige generalforsamling. Administrator laver i samarbejde med bestyrelsen et budget, der viser de kommende års forventede indtægter og udgifter.

Fælleslån er en finansieringsform, som kan bruges når ejerforeningen fx. skal have udført større vedligeholdelsesarbejder.

Administration af fælleslån omfatter opkrævning af låneydelse, renteopgørelse og indfrielsesopgørelser ved salg.

Skal foreningen have udført et større arbejde, fx. udskiftning af faldstammer, et nyt tag eller vinduer, så vil man typisk betegne det som en “byggesag”. I byggesager har foreningen ofte en ekstern byggesagsrådgiver og der kan være flere entreprenører tilknyttet. Administrators rolle er at føre byggeregnskab, levere materiale til byggesagsrådgiver, kreditinstitutter m.fl. Administrator sørger evt. for budgetopfølgning og kontakt entreprenører.

På den årlige generalforsamling gennemgår foreningen det afsluttede år og beretter om væsentlige hændelser i løbet af året. Årsrapport og budget godkendes, samt forslag til kommende års vedligeholdelse, renovering. Der kan ligeledes vedtages vedtægts- eller husordensændringer.

 

Administrator kan deltage, såfremt forening ønsker det, enten som dirigent eller referent eller begge. 

Vi administrerer foreningens e-boks, hvor foreningen modtager vigtig post fra myndigheder og virksomheder. Vi sikrer at den modtagne post behandles.

Forbrugsregnskaber omfatter sædvanligvis varme- og vandregnskaber. Formålet med fordelingsregnskaberne er at fordele udgifter ifht. den enkelte ejers forbrug, så ejerne betaler for deres faktiske forbrug af vand/varme.

 

Administrator påtager sig at sende oplysninger til den valgte regnskabsleverandør – f.eks. Brunata, Ista eller Casi. Administrator udsender regnskaberne til beboerne og modtager eventuelle indsigelser.

Medlem af Ejendom Danmark

Vi er medlem af Ejendom Danmark, som er den eneste anerkendte brancheforening for ejendomsadministratorer i Danmark. Medlemskab forpligter os til at følge de etiske normer, regler og standarder der er udstukket af Ejendom Danmark. Vi er yderst bevidste om vores ansvar overfor vores kunder og som repræsentant for branchen.

 

Forsikret gennem HDI Danmark

Borg Administration ApS er fuldt forsikret gennem den, af Ejendom Danmark, anbefalede ansvarsforsikring, der sikrer ejendomsadministratorer mod økonomiske tab som følge af fejl og forglemmelser, samt tab ved underslæb. Forsikringen hos HDI er specifikt målrettet til medlemmer af administrationssektoren. Vi ønsker at synliggøre overfor kunder og samarbejdspartnere at Borg Administration ApS har tegnet forsikring til at drive ansvarlig og risikofri ejendomsadministration for boligforeninger.

Medlem af Ejendom Danmark og forsikret gennem HDI Danmark

Kontaktoplysninger

+45 42 94 35 71

info@borg-adm.dk

 

Borg Administration ApS

CVR-nr. 4379 5635

Kongevejen 11 C

2791 Dragør